stará láska jménem-ŠKODA...
¨
ŠKODA POPULAR
Nejznámějším a nejrozšířenějším vozem předválečné éry se značkou Škoda byl typ Popular. Vznikl jako odpověď na produkci malých, lidových vozů konkurenčních československých automobilek. Tyto vozy po skovčení krize počátkem 30. let začaly ovládat trh. Předchůdcem Populara byl typ Škoda 420 Standard.Jednalo se o hezký a poměrně povedený vůz, kterého se však v letech 1932-1934 vyrobilo pouze 421 kusů..
Ihned po něm následoval již první Popular.Tento vůz měl interní označení 418,což znamená,že se jedná o automobil s motorem o 4 válcích s 18 koňskými silami.Rám tohoto prvního ,ale i všech dalších Popularů tvořila centrální roura se dvěma příčnými nosníky.Karosérie byla dvou či čtyřmístná,tvořila ji dřevěná kostra potažená plechem.Motor o obsahu 903 ccm měl rozvod SV,tedy tzv.spodový.Převodovka byla třístupňová,pouze částečně synchronizovaná,takže řadit se muselo tzv. s meziplynem,umístěná byla v zadní nápravě bez diferenciálu,takže vnitřní zadní kolo jelo vždy do zatáčky smykem.Brzdy byly mechanické,lankové ,řízení hřebenové,přední náprava lichoběžníková s trojúhelníkovými rameny,zadní tvořily výkyvné polonápravy.Elektroinstalace 6 voltů,její příslušenství vesměs značky Scintilla.Toto je charakteristika v podstatě všech dalších Popularů. Modelu 418 se vyrobilo asi jen 200 kusů. Následoval jej model Popular 420.Měl již mnoho vylepšení.Motor stále SV,ale 995 ccm,zesílenou zadní nápravu,příplatkové vybavení mj. diferenciálem.Max. rychlost 85 km v hod. se oproti předchůdci o 5 km zvýšila.Rovněž karosérie se vyráběly v mnoha verzích-tudor,sedan,kabrio,dodávka a další. Tento model se vyráběl do roku 1937..
V létě 1937 prošel Popular podstatnou modernisací.Dostal nový motor o obsahu 995 ccm,ale s rozvodem OHV,tak jak jej známe např. z vozů Š 1203 o 60 let později a po čase i novou karosérii s polozapuštěnými reflektory.Také reservní kolo se přestěhovalo dovnitř vozu,do kufru poprvé otevíraného zvenčí.Tento model Populara,označovaný jako model IV,byl však i cenově dražším.Motor o výkonu 27 HP dovolil vozu max.rychlost až 100 km v hodině.Diferenciál se stále dodával pouze za příplatek.Spotřeba se pohybovala okolo 8,5 litru 70ti oktanového benzínu na 100 km.Model se vyráběl pouhý rok. Roku 1938 totiž následovala další modernisace.Novému Popularu zůstala původní,jen rozměrově zvětšená karosérie.Motor ale měl již obsah 1089 ccm a výkon 30 koní.Vůz měl sériově montován diferenciál a kapalinové brzdy.V roce 1939 se u tohoto modelu změnila karosérie,maska se zaoblila a kapota motoru se otevírala jako jeden celek vzhůru.Ostatní ce neměnilo.Automobil však již výbavou i cenou měl již poměrně daleko k ideji lidového vozu. .
To si v továrně dobře uvědomovali a tak roku 1939 byl představen další,s Popularem 1100 souběžně vyráběný model-Popular 995,lidově zvaný Liduška.Byl krokem zpět.Motor 995 ccm,ale spodový,absence diferenciálu,který se nedodával ani za příplatek, mechanické brzdy a jednoduchá výbava byly tím co z Lidušky dělalo lidový vůz.Hlavně cena byla lidová-pouhých 17300.-korun a tak se jednalo o nejlacinější auto na našem trhu.Max.rychlost 85 km v hod.,spotřeba 7 litrů,karosérie tudor nebo sanita,příp.dodávka a počet vyrobených vozů 1527 jsou dalšími údaji k Lidušce.Populary 1100 OHV i Lidušky se vyráběly jen do roku 1942.Několik set kusů vzniklo ještě v roce 1946.Dnes je známa existence asi 20 Lidušek..
Posledním modernizovaným modelem byl Popular 1101.Vyráběl se v letech 1940 až 1944 , v hojné míře pro armádu a vývoz na Balkán a do Madarska.Bylo vyrobeno jen 882 vozů.Typickým znakem tohoto modelu je čtyřstupnová převodovka,spojená s motorem v jeden celek.Popular 1101 je poměrně neznámý a dodnes se zachovalo snad jen několik kusů,určitě se ví o dvou.Přímo z Populara 1101 vznikl známý automobil z poválečné doby-Škoda 1101 Tudor..
Zapomenout v tomto stručném přehledu nelze na jediný sériově vyráběný sportovní model Populara-Popular Monte Carlo.Vznikl jako připomínka na 3 vozy,které se v roce 1936 měly zúčastnit Rallye Monte Carlo.V letech 1936-1938 bylo vyrobeno 72 kusů tohoto modelu.Ten odpovídal výbavou i vlastnostmi sportovnímu pojetí.Motor SV o obsahu 1386 ccm pocházel z většího typu Rapid.Karosérie byly otevřené-roadster,ale i kupé,některé se známou ploutvičkou na zádi.Maximální rychlost 120 km v hodině a spotřeba 10 litrů odpovídaly účelu vozidla.Dnes se jedná o nejhledanější model Populara..
Továrna v M. Boleslavi vyprodukovala ještě další verze Popularů,ale jednalo se o nesériovou výrobu o několika kusech.Ty se dobře prezentovaly hlavně ve sportovních a dálkových jízdách..
Co dodat?Snad jaká je situace dnes.Když na přelomu 70. a 80.let končily Populary a obecně předválečné vozy svou činnou službu,nebyla situace Popularů příznivá.Mnoho jich skončilo rovnou ve šrotu,nebot o ně jako o historická vozidla nebyl valný zájem.Situace se naštěstí časem změnila.Dnes,30 let od doby,kdy poslední Populary zmizely z běžného provozu,je o ně zájem.Poměrně často se s nimi můžeme setkávat na srazech historických vozidel-hlavně do r. v. 1945 a renovují se i úplné vraky.Počet dochovaných vozů? Těžká otázka.Oficiální evidence neexistuje a tak opravdu hrubý odhad podpořený letitým životem s Populary je 400-500 kusů..
Rok výroby: |
![](http://www.skoda-club.net/graphics/spacer.gif) |
1933 - 1934 |
Na začátku 30. let,po hospodářské krizi,postupně československé automobilky přicházely na trh s malými,lidovými vozy.Tatra měla typ 57,Praga Piccolu,Zetka model 4,Walter Juniora.Jen Škoda stále produkovala vozy 422,430,a to byly vozy těžké,s žebřinovým rámem,pocházející z 20. let.Až 23.dubna 1933 přinesly Lidové noviny článek o novém voze mladoboleslavské automobilky,jímž byl typ 420,s přízviskem Standard.Měl SV motor 995 ccm o výkonu 20 koní,páteřový rám,kulatější moderní karoserii.Max. rychlost 90 kilometrů v hod.,spotřeba 7 litrů.To byl lidový vůz.A měl úspěch,veřejnost jej přijala.Také cena byla přijatelná-28900.-korun.První,zkušební vůz byl vyroben už 22.9.1932 a měl číslo 16361.Sériová výroba začala v roce 1933,první sériový vůz měl číslo 29881.Celkem se vyrobilo 431 kusů automobilů ve 3 sériích a k tomu 3 motory.Karosářské verze byly tudor-362 kusů,sedan-14 kusů,tudor-kabriolet-49 kusů a otevřený čtyřmístný pro armádu-5 kusů.Tudory se ale vyráběly v různých modifikacích,některé vozy měly dveře zavěšeny zepředu,jiné zezadu,byly různé velikosti zadního okna atd.Přes nesporný úspěch se vyrobilo málo vozů 420 Standard.V roce 1934 jej nahradil Popular,který však zpočátku,ve verzi 418,trpěl poruchami.Do dnešních dnů se dochovalo jen několik vozů Š420 Standard,ví se o existenci asi 5 kusů.Jediný je však provozuschopný,hezky zrenovovaný.Jde o vzácný vůz,na který továrna Škoda může být hrdá.
|
ŠKODA |
![](http://bredik.euweb.cz/auto_files/kolecko_na_zelenem.gif) |
Automobily Škoda - 1.díl |
|
|
LAURIN & KLEMENT VOITURETTE A
Rok výroby 1905 - 1907 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, vidlicový dvouválec s automatickými sacími a postranními výfukovými ventily, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1005 ccm Výkon jmenovitý 5,2 kW (7 k) Převodové ústrojí převodovka samostatně ve středu vozu, zadní osa hnaná spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Hmotnost 500 až 600 kg Max. rychlost 40 km/h Karoserie 40 km/h Karoserie dvousedadlová voiturette s dělenými sedadly dvousedadlová voiturette s nedělenými sedadly (dodány v červené, zelené, hnědé a za příplatek i bílé barvě) Poznámka vyrobeno 42 voiturett, 1 uzavřený vůz, 1 podvozek, 27 samostatných motorů, celkem nejméně 44 vozů Vyrobeno kusů 44
LAURIN & KLEMENT T, Ta
Rok výroby 1914 - 1921 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV s L-hlavou, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1199 ccm Výkon maximální 11,8 kW (16 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, zadní osa hnaná spojovacím hřídelem ve vzpěrné troubě Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Hmotnost podvozek cca 500 kg Max. rychlost 55 až 60 km/h Karoserie podvozek 2 sedadlová sportovní karoserie 4 sedadlová sportovní karoserie Poznámka vyrobeno 101 vozů T, 1 vůz Ta, celkem 102 Vyrobeno kusů 102
LAURIN & KLEMENT 350
Rok výroby 1925 - 1927 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec, šoupátkový rozvod Knight, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 3498 ccm Výkon jmenovitý 36,8 kW (50 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 4600 x 1800 x 1550 mm (phaeton) Hmotnost phaeton 1950 kg Max. rychlost 100 km/h Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely, realizované převážně v individuálních návrzích luxusní osobní otevřené i uzavřené karoserie Vyrobeno kusů 50
LAURIN & KLEMENT 115
Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1791 ccm (1. série) 1944 ccm (2. série) Výkon 18,4 kW (25 k) (1. série) 22,1 kW (30 k) (2. série) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 4800 x 1800 x 2200 mm (valník)Hmotnost valník 1700 kg užitečná 1200 kg (1. série), 1500 Max. rychlost 40 km/h 40 km/h Spotřeba 16 až 20 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely valník skříňový dodávkový vůz sanitní vůz autobus pro 16 cestujících speciální užitkové nástavby Poznámka typy 1. série vyráběny v letech 1925-1926, vzniklo 100 vozů, typy 2. série vyráběny v letech 1926-1927, vzniklo 101 vozů Vyrobeno kusů 201
ŠKODA HISPANO-SUIZA
Rok výroby 1926 - 1929 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec OHC, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 6654 ccm Výkon trvalý 73,5 kW (100 k) při 1600 ot/min krátkodobý 99 kW (135 k) pří 3000 ot/min Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem, zadní část hřídele ve vzpěrné troubě Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Hmotnost podvozek 1350 kg vůz dle provedení karoserie až 2 Max. rychlost 120 až 140 km/h Spotřeba 18 až 25 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely, stavěné vesměs na zakázku v individuálních návrzích Poznámka podvozky vyráběny v závodě Plzeň, karosérie v automobilce Mladá Boleslav nebo v jiných karosárnách Vyrobeno kusů 100
ŠKODA 104
Rok výroby 1929 - 1940 Charakteristika užitkový automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1661 ccm 1802 ccm (918) Výkon 22,1 kW (30 k) 27,9 kW (38 k) (918) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 4860 x 1750 x 1980 mm (valník) typ 918: 5250 x 19 Hmotnost podvozek 1000 kg užitečná 1250 až 1500 kg, 1500 k Max. rychlost 60 km/h 65 až 70 km/h (918) Spotřeba 14 - 15 litrů na 100 km 14 - 16 litrů na 100 km (918) Karoserie užitkové nástavby smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely karoserie užitkové nástavby dle objednávky zákazníka ? valníky, uzavřené i vyhlídkové autobusy, hasičské automobily aj. Poznámka typ 104 vyráběn v letech 1929-1931, vzniklo 1498 vozů, typ 104/II (918) vyráběn v letech 1937-1940, vzniklo 525 vozů, z celkového počtu bylo 252 vozů dodáno v letech 1937-1938 Ministerstvu národní obrany Vyrobeno kusů 2023
ŠKODA 6R
Rok výroby 1929 - 1930 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 2916 ccm Výkon 36,7 kW (50 k) při 3000 ot/min Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 5150 x 1680 x 1840 mm (phaeton) Hmotnost podvozek 1100 kg phaeton 1500 kg Max. rychlost 100 km/h Spotřeba 16 - 20 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely, realizované i v individuálních návrzích, často zakázkově mimo továrnu šasi 6-místný phaeton 6-místný Weyman limousine Vyrobeno kusů 322
ŠKODA 860
Rok výroby 1929 - 1932 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový osmiválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 3880 ccm Výkon 44,1 kW (60 k) při 3000 ot/min Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 5425 x 1750 x 1880 mm Hmotnost podvozek 1265 kg limousine 1850 kg Max. rychlost 110 km/h Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely šasi limousine cabriolet faux-cabriolet Vyrobeno kusů 49
ŠKODA 422 ŠKODA 637
Rok výroby 1932 - 1935 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1961 ccm Výkon 27,2 kW (37 k) při 3000 ot/min (637) 33,1 kW (45 k) při 3500 ot/min (637 D, 637 K) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem, u typů 637 D, 637 K spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Hmotnost podvozek 870 kg (637) vůz 1150 až 1300 kg (637), Max. rychlost 100 km/h (637) 110 km/h (637 D, 637 K) Karoserie 100 km/h (637) 110 km/h (637 D, 637 K) Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely tudor (637 K) sedan (637, 637 K) limousine (637, 637 D) Poznámka typ 637 vyráběn v letech 1932-1933, vzniklo 11 vozů, typy 637 D, 637 K vyráběny v letech 1934-1935, vzniklo 39 vozů 637 D a 17 vozů 637 K Vyrobeno kusů 67
ŠKODA 420 POPULAR
Rok výroby 1934 - 1938 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 995 ccm Výkon 16,2 kW (22 k) při 3000 ot/min Převodové ústrojí převodovka vzadu ve společné skříni s rozvodovkou, spojovací hřídel procházející rourou rámu Podvozek páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry 3770 x 1360 x 1500 mm (tudor) Hmotnost podvozek 400 kg tudor 750 kg Max. rychlost 85 km/h Spotřeba 7 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely tudor tudor-kabriolet sedan cabriolet roadster dodávkový vůz otevřený vojenský vůz Poznámka typ 908 (20 vozů) - hliníkové coupé, kapalinové brzdy Vyrobeno kusů 4220
ŠKODA POPULAR SPORT-MONTE CARLO
Rok výroby 1935 - 1938 Charakteristika sportovní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1385 ccm Výkon 26 kW (36 k) při 4500 ot/min Převodové ústrojí převodovka vzadu, spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu Podvozek páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální ocelovou rourou Hmotnost roadster 870 kg Max. rychlost roadster 870 kg Max. rychlost 110 až 120 km/h Spotřeba 10 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely roadster coupé Poznámka v roce 1935 vyrobeny 2 vozy, původně značené Škoda 418/421 Vyrobeno kusů 72
ŠKODA RAPID SIX
Rok výroby 1935 - 1935 Charakteristika sportovní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec SV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1961 ccm Výkon 36,8 kW (50 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu Podvozek páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální ocelovou rourou Hmotnost 1050 kg Max. rychlost 130 km/h Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely coupé Vyrobeno kusů 4
ŠKODA 806D
Rok výroby 1935 - 1936 Charakteristika těžký třínápravový užitkový automobil s pohonem kol jedné nebo obou zadních náprav Motor čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec OHV, umístěný podél nad přední nápravou Zdvihový objem 8554 ccm (806 D) 11 782 ccm (806 DT) Výkon typ 806 D: 77,2 kW (105 k) typ 806 DT: 99,3 kW (135 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon střední nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Hmotnost podvozek 5900 až 6100 kg užitečná 8000 kg Max. rychlost 51 km/h (806 D) 62 km/h (806 DT) Karoserie 51 km/h (806 D) 62 km/h (806 DT) Karoserie užitkové nástavby smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely karoserie valník Poznámka motory vybaveny mechanickými omezovači (regulátory) otáček, vyrobeny 2 vozy 806 D, 2 vozy 806 DT, 2 vozy Škoda 806 (alternativně značeny i 806 T) se lišily zážehovým šestiválcovým motorem o objemu 8276 ccm Vyrobeno kusů 6
ŠKODA FAVORIT
Rok výroby 1936 - 1941 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec SV (904), resp. OHV (923), umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1802 ccm (904) 2091 ccm (923) Výkon 28 kW (38 k) při 3800 ot/min (904) 40,5 kW (55 k) při 3500 ot/min (923) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou rámu Podvozek páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry typ 904: 4800 x 1620 x 1650 mm (sedan) typ 923: 4 Hmotnost podvozek 820 kg (904), 890 kg (923) sedan 1410 kg Max. rychlost 95 km/h (904) 110 km/h (923) Spotřeba 14 až 15 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely sedan limousine vojenský vůz (923) Poznámka typ 904 vyráběn v letech 1936-1939, vzniklo 169 vozů, typ 923 vyráběn v letech 1938-1941, vzniklo 54 vozů Vyrobeno kusů 223
ŠKODA SAGITTA
Rok výroby 1937 - 1937 Charakteristika prototyp osobního automobilu s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, vzduchem chlazený, vidlicový dvouválec SV, umístěný podél před přední nápravou Zdvihový objem 845 ccm Výkon 11 kW (15 k) při 3000 ot/min Převodové ústrojí převodovka vzadu ve společné skříni s rozvodovkou, spojovací hřídel procházející rourou rámu Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený rám s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry 3400 x 1320 x 1420 mm Hmotnost podvozek 340 kg vůz 580 kg Max. rychlost 70 km/h 70 km/h Spotřeba 5,5 litru na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely tudor tudor-kabriolet Vyrobeno kusů 5
ŠKODA 536
Rok výroby 1939 - 1940 Charakteristika prototyp třínápravového autobusu s pohonem kol obou zadních náprav Motor čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou Zdvihový objem 11 782 ccm Výkon 103 kW (140 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovacím hřídelem poháněna skříň rozvodovky, uložená mezi oběma zadními nápravami a obsahující mezinápravové i nápravové diferenciální ústrojí s uzávěrkou Podvozek rám páteřový, vzadu rozvidlený skříňový nosník čtvercového průřezu Hmotnost podvozek 5100 kg Max. rychlost podvozek 5100 kg Max. rychlost 70 až 78 km/h Spotřeba 32 litrů na 100 km Karoserie karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely, s trambusovým čelem a splývavou zadní částí Poznámka pro 50 sedících cestujících Vyrobeno kusů 2
ŠKODA 903 Rok výroby 1940 - 1942 Charakteristika třínápravový vojenský automobil s pohonem obou zadních náprav (6 x 4)
Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec OHV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 3137 ccm Výkon 55,2 kW (75 k) při 3300 ot/min Převodové ústrojí převodovka a redukční převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu k rozvodovkám obou zadních náprav Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry 5000 x 1800 x 1650 mm (velitelský vůz se sejmutou Max. rychlost 90 km/h Karoserie 90 km/h Karoserie smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely velitelský vůz s otevřenou, šestimístnou, čtyřdveřovou karoserií otevřený break Vyrobeno kusů 42
ŠKODA 706
Rok výroby 1946 - 1951 Charakteristika užitkový automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený, řadový šestiválec OHV, umístěný podél nad přední nápravou Zdvihový objem 11 782 ccm Výkon 106,6 kW (145 k) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, pohon zadní nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem Podvozek rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U-profilů Celkové rozměry 8285 x 2500 x 2360 mm (706 R) Hmotnost podvozek 5000 kg (706 R) užitečná 7500 až 9000 kg Max. rychlost 55 km/h (nákladní vozy 706 R) 68 km/h (autobusy 7 Spotřeba 28 až 32 litrů na 100 km Karoserie užitkové nástavby smíšené konstrukce s dřevěnou kostrou a plechovými panely karoserie valníky (706 R), autobusy (706 RO), sklápěče (706 RS), speciální účelové nástavby Poznámka vozy Škoda 706 řady R (7877 vozů) do října 1951 vyráběl závod Avia Letňany, po následném převedení výroby se dalších 20 531 vozů stalo základem výroby automobilky LIAZ Vyrobeno kusů 7877
ŠKODA SUPERSPORT
Rok výroby 1950 - 1952 Charakteristika sportovní a závodní automobil s pohonem zadních kol, konstrukčně odvozený z typu Škoda 1101 Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou a alternativně přeplňovaný jedním nebo dvěma kompresory Roots Zdvihový objem 1089 ccm, 1221 ccm, 1490 ccm Výkon bez přeplňování 36,8 kW (50 k) při 5200 ot/min až 66,2 kW (90 k) při 6000 ot/min s přeplňováním 47,8 kW (65 k) při 5500 ot/min až 132,4 kW (180 k) při 6000 ot/min Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou rámu Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou Hmotnost pohot pohotovostní 655 až 715 kg Max. rychlost vozy s nepřeplňovanými motory ? 140 až 180 km/h v Karoserie podvozková, z hliníkového plechu dvoumístná, doutníkového tvaru, se snímatelnými blatníky Poznámka vozy byly průběžně upravovány a osazovány různými motory Vyrobeno kusů 3
ŠKODA 1200, ŠKODA 1201
Rok výroby 1952 - 1961 Charakteristika osobní a lehký užitkový automobil s pohonem zadních kolMotor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou Zdvihový objem 1221 ccm Výkon 26,5 kW (36 k) při 4000 ot/min (955) 33,1 kW (45 k) při 4200 ot/min (980) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou rámu Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry 4500 x 1680 x 1520 mm (sedan) Hmotnost podvozek 590 kg pohotovostní 1050 kg (sedan) až 1 Max. rychlost 105 km/h (90 km/h u užitkových verzí) Spotřeba 9,5 až 10 litrů na 100 km Karoserie podvozková, celokovová sedan STW dodávkový vůz sanitní vůz pohřební vůz pick-up (pouze u typu 1201) Poznámka typ 955 vyráběn v letech 1952-1956, typ 980 vyráběn v letech 1955-1961, zhruba 20 vozů označených Škoda 1500 (typ 975) bylo testováno s motory o objemu 1491 ccm, vyrobeno 15 594 vozů v Mladé Boleslavi, 13 359 vozů v Kvasinách a 38 118 vozů ve Vrchlabí Vyrobeno kusů 67071
ŠKODA 1101 OHC ŠKODA 1202
Rok výroby 1961 - 1973 Charakteristika osobní a lehký užitkový automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný vpředu podél Zdvihový objem 1221 ccm Výkon 34,6 kW (47 k) při 4500 ot/min 37,5 kW (51 k) při 4500 ot/min (od roku 1969) Maximální točivý moment 85,3 Nm při 3000 ot/min 88,2 Nm při 3000 ot/min (od roku 1969) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou Celkové rozměry 4485 x 1700 x 1580 mm Hmotnost pohotovostní 1015 až 1160 kg celková 1530 až 1750 Max. rychlost 100 km/h Spotřeba 9,4 litru na 100 km Karoserie podvozková, celokovová osobní STW dodávkový vůz sanitní vůz pick-up pohřební vůz šasi Poznámka výroba v závodě Vrchlabí Vyrobeno kusů 60141
AUTOMOBILY ŘADY Š 440-OCTAVIA
MODELY 1955-1960
Vůz Š 445 je odvozen ze Š 440. Odlišuje se zvýšeným výkonem motoru, změnou objemu válců a drobnou změnou masky chladiče.
Vůz Š 450 je též odvozen ze Š 440. Odlišuje se zvýšeným výkonem motoru, změnou kompresního poměru, jiným vačkovým hřídelem, rozdělovačem, písty, použitím dvou karburátorů, spojkou, kloubovým hřídelem, typem karosérie s použitím základních výlisků vozu Š 440.
Vůz Š Octavia je odvozen z vozu Š 440, Octavia Super z Š 445 a Felicia z Š 450. Nejzákladnějším rozlišovacím znakem u všech vozů této druhé řady vozů ŠKODA je odpružení přední nápravy listovým perem s progresivním účinkem, přetlakovým chlazením, jiným uspořádáním a druhem elektrického zařízení (akumulátor, zapalování, asymetrické světlomety apod.) s prohloubeným volantem.
Vozy Š Octavia a Octavia Super se dále liší změnou masky chladiče a přístrojové desky i s přístroji, se spojkou a kloubovým hřídelem stejným jako Š 450.
Vůz Š Octavia Touring Sport je odvozen z vozu Octavia. Liší se motorem a maskou chladiče, použitými z typu Felicia.
Vnější rozlišovací znak vozů řady Octavia, kromě masky chladiče u Octavia Touring Sport, je nápis SUPER nebo TOURING SPORT vespod na zadním konci ozdobné lišty s nápisem OCTAVIA na předním blatníku a stejným označením vespod lišty s nápisem OCTAVIA na pravé zadní části zavazadlového prostoru.
MODELY 1961
Počínaje číslem motoru 500 001 jsou u všech vozů řady Octavia i u vozu Felicia proti předcházejícím modelů změny, a to jak v základních skupinách vozu, tak na karoserii. Vozy Octavia a Octavia Super mají motor s kompresním poměrem zvýšeným ze 7 na 7,5, spouštění motoru elektromagnetickým spouštěčem (pouze vozy s řízením na pravé straně mají původní spouštěč s mechanickým zasouváním) a změnu převodovky pro změnu polohy pák při řazení.
Karoserie má novou masku chladiče a přístrojovou desku, zvětšené koncové skupinové svítilny s montovanou nástavbou hřbetu zadních blatníků, nalévání paliva z boku zadního blatníku, dále možnost lůžkové úpravy sedadel a některé další drobné změny interiéru.
Vůz Š Octavia TS přejímá všechny změny vozů Octavia a Octavia Super, včetně společné masky chladiče. Motor přejímá změny motoru vozu Felicia.
Vůz Š Felicia má spouštění motoru elektromagnetickým spouštěčem jako vozy Octavia a Octavia Super, jiný rozdělovač a změněnou převodovku pro řazení pákou na prodlouženém víku převodovky. Karoserie má novou masku, koncové skupinové svítilny jsou zvětšené, montovanou nástavbu hřbetů zadních blatníků a nalévání paliva z boku zadního blatníku, dále novou přístrojovou desku, dělená samostatná přední sedadla, tuhou odnímací střechu nového tvaru s vyklápěcími bočními okny a některé další drobné změny interiéru vozu.
Vůz Š Octavia Touring Sport 1200 a Felicia Super se liší od předchozích typů Octavia TS a Felicia vyšším výkonem motoru(oba typy) a převodovkou pro řazení pákou na prodlouženém víku převodovky (Octavia TS 1200).
Vůz Š Octavia Combi je osobní dodávkový automobil s karoserií s kombinovaným prostorem pro cestující a zavazadla v jednotný prostor na podvozku Octavia Super. Výjimku tvoří pouze zadní listové pero pro větší zatížení. U karoserie je použito hlavních výlisků z vozu Octavia, také vybavení přední části interiéru vozu je shodné.
MODELY 1963
Vozy Š Octavia, Octavia Super, Octavia TS 1200, Felicia Super a Octavia Combi mají, vzhledem k předcházejícím modelům, novou masku chladiče, štít přístrojů na přístrojové desce, parkovací boční světla, nové madlo víka zavazadlového prostoru, kruhová odrazová světla a některá zlepšení interiéru vozu.
Vozy Š 1202 jsou vozy s užitkovou karoserií a mají shodný podvozek pro všechny typy těchto vozů.
ŠKODA OCTAVIA COMBI model 1970
Od původního modelu se liší vyšším výkonem motoru, kompresním poměrem a točivým momentem, interiérem, elektrickým zařízením, seřízením ruční brzdy, uložením záložního kola aj.
Škoda Felicia
Rok výroby 1957 - 1964 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol otor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za přední nápravou
Zdvihový objem 1089 ccm (984, 994) 1221 ccm (996) Výkon 36,8 kW (50 k) při 5500 ot/min (984, 994) 40,4 kW (55 k) při 5100 ot/min (996) Maximální točivý moment 74,5 Nm při 3500 ot/min (984, 994) 86,2 Nm při 3500 ot/min (996)
Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel procházející rourou páteřového rámu Podvozek rám páteřový, nástavný, vpředu rozvidlený s centrální ocelovou rourou
Celkové rozměry 4065 x 1600 x 1380 mm Hmotnost pohotovostní 900 kg celková 1230 kg Max. rychlost 128 km/h (984, 994) 130 km/h (996) Spotřeba 9 litrů na 100 km (984, 994) 9,5 litru na 100 km (996) Karoserie podvozková, celokovová, otevřená, čtyřmístná, dvoudveřová (roadster 2+2), snímací pevná střecha hard (994, 996)
|
Přehled vyráběných automobilů Škoda od roku 1964 do současnosti - např. Š 1000 MB, Š 100, Škoda 110 R, Favorit...
|
ŠKODA |
![](http://bredik.euweb.cz/auto_files/kolecko_na_zelenem.gif) |
Automobily Škoda - 2.díl |
|
|
AUTOMOBILY ŘADY Š 1000
ŠKODA 1000 MB
Rok výroby 1964 - 1969 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
Zdvihový objem 988 ccm Výkon 30,9 kW (42 k) při 4650 ot/min 35,3 kW (48 k) při 4750 ot/min (od roku 1966) Maximální točivý moment 68,5 Nm při 3000 ot/min 73,5 Nm při 3000 ot/min (od roku 1966)
Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4170 x 1620 x 1390 mm
Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 775 až 820 kg Max. rychlost 120 km/h 125 km/h (od roku 1966) Spotřeba 7 až 8 litrů na 100 km Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená, pětimístná (v letech 1964-1966 původně čtyřmístná), čtyřdveřová Škoda 1000 MB ? sedan Škoda 1000 MB de Luxe ? sedan Poznámka typ Škoda 1000 MB de Luxe vyráběn od roku 1966, kdy došlo k malé modernizaci karoserie, vyrobeno 349 348 vozů Škoda 1000 MB, 65 502 vozů Škoda 1000 MB de Luxe Vyrobeno kusů 414850
ŠKODA 1000 MBG, 1000 MBX
Rok výroby 1966 - 1969 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
Zdvihový objem 988 ccm Výkon 38,2 kW (52 k) při 4200 ot/min Maximální točivý moment 75,5 Nm při 3000 ot/min Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor
Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4170 x 1620 x 1390 mm Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 775 až 820 kg Max. rychlost 130 km/h Spotřeba 8 litrů na 100 km
Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená, pětimístná, čtyřdveřová nebo dvoudveřová Škoda 1000 MBG ? sedan Škoda 1000 MBX ? tudor Poznámka vyrobeno 3287 vozů Škoda 1000 MBG, 1403 vozů Škoda 1000 MBX Vyrobeno kusů 4690
AUTOMOBILY ŘADY Š 1203
ŠKODA 1203 MIKROBUS STANDARD (116 200 Kčs)
Je to osmisedadlový mikrobus se čtyřválcovým čtyřdobým kapalinou chlazeným motorem vpředu, s pohonem zadních kol, s největším výkonem 43 k, s největší rychlostí 100km/h. Vnější rozměry 4520x1800x1900 mm, objem zavazadlového prostoru 1150 l, pohotovostní váha 1170 kg, nosnost 950 kg, průměrná spotřeba 10,5l/100km. Mezi přednosti vozu patří především skutečnost, že se jedná o mikrobus, jediný u nás vyráběný, že tedy skýtá dostatek prostoru pro 8 osob i pro zavazadla, dále pak poměrně malá spotřeba paliva, mezi zápory, že motor by mohl být vzhledem k celkové váze vozu výkonnější (větší), hlavně však jízdní vlastnosti vozu, zejména na kluzké vozovce, by měly být podstatně lepší.
ŠKODA 1203 MIKROBUS DE LUXE (120 400 Kčs)
Jedná se o naprosto stejný vůz jako předcházející, pouze v poněkud luxusnějším vybavení.
Rok výroby 1968 - 1981 Charakteristika osobní a lehký užitkový automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný vpředu podél Zdvihový objem 1221 ccm Výkon 34,6 kW (47 k) při 4500 ot/min 37,5 kW (51 k) při 4500 ot/min (od roku 1969) Maximální točivý moment 85,3 Nm při 3000 ot/min 88,2 Nm při 3000 ot/min (od roku 1969) Převodové ústrojí převodovka v bloku s motorem, spojovací hřídel volně pod vozem Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4520 x 1800 x 1900 mm Hmotnost pohotovostní 1120 až 1340 kg celková 1960 až 2220 Max. rychlost 95 km/h Spotřeba 11 litrů na 100 km Karoserie celokovová, samonosná, s rámovým rroštem dodávkový vůz VAN, COM minibus Standard, de Luxe sanitní vůz pohřební vůz valník ROL Poznámka výroba po ukončení v závodě Vrchlabí předána do TAZ Trnava Vyrobeno kusů 69727
AUTOMOBILY ŘADY Š 100
Vyrábí se od roku 1969. Modely 1971 se liší od modelů 1970, kromě drobných změn, použitím bezpečnostního řízení, karburátorem s mechanickým sytičem a konstrukcí pro omezení škodlivin ve spalinách (zvýšená přesnost hřídele a škrtící klapky pro omezení přisávání vzduchu, vysoká přesnost hlavní trysky, nový díl - podtlaková odvzušňovací přípojka připojena na odvzdušnění motorové skříně), použitím signalizace poruch v obou okruzích brzdy a automatické podpěry přední kapoty. Zavedení změn nebylo jednorázové, ale do modelu 1971 se počítá vůz, který má některou z těchto změn.
Model 1972 má uzávěr palivové nádrže změněn z nasouvacího víčka na šroubový uzávěr, zakrytý víčkem v blatníku; větrací okénko předních dveří má klikový uzávěr místo růžice se šroubovým převodem. Zadní dveře mají pevné zasklení a karoserie má automatické větrání mřížkou na zadních okennních sloupcích.
ŠKODA 100 (45000 Kčs)
Pětisedadlový automobil; čtyřválcový čtyřdobý kapalinou chlazený motor vzadu; pohon zadních kol; výkon 43k; největší rychlost 125 km/h; délka x šířka x výška 4155x1620x1380; zavazadlový prostor dvojitý 370 l; pohotovostní váha 805 kg; nosnost 375 kg; průměrná spotřeba 7,6 l/100km
Rok výroby 1969 - 1977 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou Zdvihový objem 988 ccm Výkon 35,3 kW (48 k) při 4750 ot/min Maximální točivý moment 73,5 Nm při 3000 ot/min Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor
Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4155 x 1620 x 1380 mm Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 805 až 880 kg Max. rychlost 125 km/h Spotřeba 7,6 lirtu na 100 km
Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená, pětimístná, čtyřdveřová (sedan) Poznámka drobná modernizace karoserie v roce 1972, vyrobeno 602 020 vozů Škoda 100, 217 767 vozů Škoda 100 L Vyrobeno kusů 819787
ŠKODA 100L (47000 Kčs)
Podobný jako Š100, zlepšené jsou jen některé detaily, nejsou však moc významné, nejlepší jsou však přední sedadla
ŠKODA 110L (50000 Kčs)
Podobný jako Š 100L, jen výkon motoru je větší - 49 k, nejvyšší rychlost je 135 km/h, spotřeba 8l /100km, sportovnější charakter
Rok výroby 1969 - 1977 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou
Zdvihový objem 1107 ccm Výkon 39 kW (53 k) při 5000 ot/min (110 L) 45,6 kW (62 k) při 5000 ot/min (110 LS) Maximální točivý moment 84 Nm při 3200 ot/min (110 L) 86 Nm při 3500 ot/min (110 LS) Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor Podvozek bezrámová konstrukce
Celkové rozměry 4155 x 1620 x 1380 mm Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 805 až 880 kg
Max. rychlost 128 km/h (110 L) 140 km/h (110 LS) Spotřeba 8 litrů na 100 km/h (110 L) 9 litrů na 100 km (110 LS)
Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená, pětimístná, čtyřdveřová (sedan) Poznámka typ Škoda 110 LS vyráběn v letech 1971-1976, vyrobeno 219 864 vozů Škoda 110 L, 40 057 vozů Škoda 110 LS Vyrobeno kusů 259921
ŠKODA 110LS (59000 Kčs)
Jako Š 110L, jiný pouze motor o výkonu 52 k, nejvyšší rychlost 145 km/h, spotřeba 8,5l/100km.
Další vybavení: elektrický ostřikovač čelního skla, spec. mechanismus seřizování předních sedadel. Ve výrobě od roku 1972.
ŠKODA 110R (79000 Kčs)
Dva + dva sedadlový automobil, jediné kupé v té době. Stejný motor jako Š110LS, objem obou zavazadlových prostorů je 370l.
Pohotovostní váha je 885 kg. Nosnost 320kg. Klubovková sedadla, nepřehledná přístrojová deska.
AUTOMOBILY ŘADY ŠKODA 105, 120 1976-1984
Osobní automobily Š 105 S, 105 L, 105 GL, 120, 120 L, 120 LS a 120 GLS jsou výrobkem Automobilových závodů, n.p., Mladá Boleslav; karoserie automobilu Š 105 GL a 120 GLS je výrobkem Automobilových závodů, n.p., Vrchlabí, popř. nár. podniku Kvasiny. Jsou to pětisedadlové, čtyřdveřové vozy, s celokovovou samonosnou karoserií.
Vůz Š 105 S je základní typ - vozy Š 105L, 105GL, 120, 120L, 120LS a 120GLS jsou z tohoto typu odvozeny.
Vůz Š 105L s vyšší vnitřní vybaveností - např. ozdobné kryty kol (do 9.79), spouštěcí okno zadních dveří, regulovatelná opěra předních sedadel, popelníky v zadních dveřích, lišty na prahu dveří, lišty na spodku okenního otvoru, halogenové světlomety (od 8.81 oválné světlomety), automatické vypínání směrových světel (od 10.77 i u vozu Š105S), přístrojový štít s kruhovými přístroji, spínač varovných světel (od 11.78 i u vozu Š 105S), zpětný světlomet (od 8.78 i u vozu Š 105S).
Vůz Š 105 GL (od 3.81 do 7.83) je odvozen z vozu Š 105L a Š 120 GLS. Strojová (podvozková) část je shodná z vozem Š 105L, s výjimkou alternátoru 14V/55A. Karoserie je vybavením shodná s vozem Š 120 GLS. Vůz má posilovač brzdného účinku.
Vůz Š 120 (4.78 až 7.83), s výkonem motoru Š 120 L a vyšší vnitřní vybaveností karoserie Š 105 S (nastavitelné opěry předních sedadel a sedadla lze upravit na lůžka). Od 8. 1981 posilovač brzdného účinku.
Vůz Š 120 L s výkonnějším motorem (zvětšeným zdvihovým objemem atd.) a s vyšší vnější a vnitřní vybaveností vozu. Od 8.1981 posilovač brzdného účinku a oválné světlomety.
Vůz Š 120 LS s dále zvýšeným výkonem motoru (zvýšeným kompresním poměrem atd.) a s další vyšší vybaveností - např. lesklé rámečky kolem oken (od 8.80 zvláštní výbava - pouze pro export), opěrka hlavy u předních sedadel, štít přístrojů s otáčkoměrem, posilovač brzdného účinku, pomocné světlomety. Od 10.79 ohřívané zadní sklo.
Vůz Š 120 GLS s výkonem motoru Š 120LS a dále s vyšší vnitřní a vnější vybaveností - např. ohřívané zadní sklo (od 10.79), elektrické zařízení, přední a zadní čelo karoserie.
Všechny typy vozů Škoda od 10.1979 jsou vybaveny zadním spoilerem motorové kapoty, ozdobnými víky hlavy kol z plastu (místo chromovaných poklic), upraveným čističem vzduchu a akceleračním převodem a od 8.81 světlomety s halogenovou žárovkou.
AUTOMOBILY ŘADY ŠKODA 105, 120 OD ROKU 1984
Osobní automobily Škoda prošly nejrozsáhlejší modernizací od zahájení výroby v roce 1976. Změnil se nejen vnější vzhled karoserie, ale přibyly i nové prvky, které kromě splnění nových bezpečnostních předpisů přinášejí i zvýšení technické úrovně a užitné hodnoty automobilů. Další novinky přináší i nová zvláštní výbava.
Vůz Š 120GL má motor vozu Š 120L a jeho karoserie je odvozena z vozu Š 120 GLS. Je vybaven čtyřstupňovou převodovkou (ve zvláštní výbavě pětistupňovou).
Vůz Š 120LX je odvozen z vozu Š 120LS. Je vybaven pětistupňovou převodovkou a úhlovou kyvadlovou zadní nápravou.
ŠKODA GARDE, RAPID, RAPID 130
Osobní automobily Š Garde, Rapid, Rapid 130 jsou dvousedadlové, s nouzovými sedadly pro další dvě osoby, dvoudveřové s celokovovou karoserií a s pohonem zadních kol.
Převážná část orgánů je společná s vozy Š 105, 120 a 130L. Nová je spojka s talířovou pružinou, pětistupňová převodovka (Rapid 130), úhlová kyvadlová zadní náprava, hřebenové řízení a brzdová soustava se čtyřpístovými kotoučovými předními brzdami.
Vůz Š Garde se vyráběl od 9.81 do 7.84. Rapid se vyráběl od 8.84.
ŠKODA 130 L
Osobní automobil Š 130 L je odvozen z vozu Š 120 LS, popř. ve zvláštní výbavě z vozu Š 120 GLS, s motorem o vyšším výkonu, s pětistupňovou převodovkou a s úhlovou kyvadlovou zadní nápravou. Vyrábí se od 8.1984.
SOUHRN ŘADY 105, 120, 130
Škoda 120
Rok výroby 1976 - 1990 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou Zdvihový objem 1174 ccm Výkon 36,7 kW při 4200 ot/min (120, 120 L, 120 LE, 120 GL) 40,5 kW při 5200 ot/min (120 LS, 120 GLS, 120 LX, 125 L) Maximální točivý moment 82 Nm při 3000 ot/min (120, 120 L, 120 LE, 120 GL) 85,5 Nm při 3250 ot/min (120 LS, 120 GLS) 85,5 Nm při 3050 ot/min (120 LX, 125 L) Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry do roku 1983: 4160 x 1595 x 1400 mm od roku 1983: Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 855 až 915 kg Max. rychlost 140 km/h (120, 120 L, 120 LE, 120 GL) 150 km/h (1 Zrychlení z 0 na 100 km/h 20 s (120, 120 L, 120 LE, 120 GL) 18 s (120 LS, 1 Spotřeba 6,4 až 9,7 litru na 100 km (120, 120 L, 120 LE, 120 GL) 6,5 až 9,7 litru na 100 km (120 LS, 120 GLS Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená ? pětimístný sedan Poznámka v průběhu výroby několikrát modernizován, vyrobeno 1 070 693 vozů Škoda 120 (všechna provedení), 50 041 vozů Škoda 125 L Vyrobeno kusů 1120734
Škoda Garde, Rapid
Rok výroby 1981 - 1990 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou Zdvihový objem 1174 ccm (Garde, Rapid) 1289 ccm (Rapid 130, 135 Rapid, 136 Rapid) Výkon 40,5 kW při 5200 ot/min (Garde, Rapid) 43 kW při 5000 ot/min (Rapid 130, 135 Rapid) 46 kW při 5000 ot/min (136 Rapid) Maximální točivý moment 85,5 Nm při 3250 ot/min (Garde, Rapid) 94 Nm při 3250 ot/min (135 Rapid) 97 Nm při 2800 ot/min (Rapid 130) 100 Nm při 3000 ot/min (136 Rapid) Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry Škoda Garde: 4175 x 1610 x 1400 mm Škoda Rapid: 4 Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 855 až 915 kg Max. rychlost 150 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h 18 s (Garde, Rapid) 17 s (Rapid 130) 15 s (135 R Spotřeba 6,5 až 9,7 litru na 100 km (Garde, Rapid) 5,8 až 8,9 litru na 100 km (Rapid 130) 5,7 až 8,9 litru Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená ? čtyřmístné coupé Poznámka v průběhu výroby několikrát modernizován, vyrobeno 11 179 vozů Škoda Garde, Rapid, 22 475 vozů Škoda Rapid 130, 1272 vozů Škoda 135 Rapid, 9708 vozů Škoda 136 Rapid Vyrobeno kusů 44634
Škoda 130
Rok výroby 1984 - 1990 Charakteristika osobní automobil s pohonem zadních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný podél za zadní nápravou Zdvihový objem 1289 ccm Výkon 43 kW při 5000 ot/min (130, 135) 46 kW při 5000 ot/min (136) Maximální točivý moment 94 Nm při 3250 ot/min (135) 97 Nm při 2850 ot/min (130) 100 Nm při 3000 ot/min (136) Převodové ústrojí v bloku s motorem, v podélném uspořádání: převodovka - rozvodovka ? motor Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4200 x 1610 x 1400 mm Hmotnost pohotovostní podle typu a provedení 855 až 890 kg Max. rychlost 150 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h 17 s (130) 15 s (135) 14 s (136) Spotřeba 5,8 až 8,9 litru na 100 km (130) 5,7 až 8,9 litru na 100 km (135, 136) Karoserie celokovová, samonosná, uzavřená, pětimístný sedan Poznámka v průběhu výroby několikrát modernizován, vyrobeno 49 749 vozů Škoda 130 L, 130 GL, 1020 vozů Škoda 135 L, 135 GL, 1631 vozů Škoda 136 L, 136 GL Vyrobeno kusů 52400
ŠKODA FAVORIT(nový typ)
Rok výroby 1987 - 1994 Charakteristika osobní a lehký užitkový automobil s pohonem předních kol Motor čtyřdobý, zážehový, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV, umístěný napříč před přední nápravou
Zdvihový objem 1289 ccm Výkon 43 kW při 5000 ot/min, 40 kW při 5000 ot/min od roku 1993 (135) 46 kW při 5000 ot/min, 50 kW při 5000 ot/min od roku 1993 (136)
Maximální točivý moment 94 Nm při 3000 až 3250 ot/min (135) 100 Nm při 3000 až 3750 ot/min (136)
Převodové ústrojí převodovka v bloku s rozvodovkou a motorem Podvozek bezrámová konstrukce
Celkové rozměry 3815 x 1620 x 1415 mm Hmotnost pohotovostní 840 kg celková 1290 kg
Max. rychlost 150 km/h (motor 50 kW) Zrychlení z 0 na 100 km/h 14 s (motor 50 kW) Spotřeba (90 km/h ? 120 km/h ? město) 5,2 ? 7,0 ? 7,6 litru/100 km (motor 46 kW) až 5,7 ? 7,9 ? 8,3 litru/100
Karoserie celokovová, samonosná, Favorit ? pětimístný, pětidveřový hatchback Favorit Praktik ? dvoumístný, pětidveřový hatchback Poznámka typ 135 vyráběn od roku 1988 Vyrobeno kusů 783167
ŠKODA FELICIA(nový typ)
Během několika málo měsíců, které uplynuly od premiéry nového vozu mladoboleslavské automobilky, si Škoda Felicia vydobyla uznání nejen na domácím trhu, ale i v zahraničí. V porovnání se svým předchůdcem Škodou Favorit totiž přináší nejenom viditelné změny designu karoserie a interiéru vozu, ale také celou řadu konstrukčních zlepšení mezi něž patří například zesílení nosné části skeletu, rámů dveří a sloupků, zvýšení boční tuhosti dveřními výztuhami nebo vylepšení geometrie změnou polohy rejdového čepu a úprava řízení.
První modely Škody Felicia jsou vybaveny osvědčeným celohliníkovým čtyřválcovým motorem o zdvihovém objemu 1298 ccm s výkonem 40 a 50 kW. Pro tento rok jsou navíc pro automobily s okřídleným šípem ve znaku připraveny i pohonné jednotky koncernu VW - zážehový motor 1,6 a vznětový motor 1,9 s nepřímým vstřikováním. Volba pohonných jednotek také ovlivnila vývoj podvozkových skupin vozu, které dnes splňují vysoké nároky na komfort a aktivní i pasivní bezpečnost. Novinkou modelu Felicia je příčný zkrutný stabilizátor na zadní nápravě, díky němuž se Škoda Felicia chová během jízdy velmi vyváženě. Společně s přepracovanou přední nápravou pak dostala Felicia do vínku skvělé jízdní parametry, které jsou srovnatelné se standardem koncernu VW: vůz reaguje přesně, bezchybně vede zvolenou dráhu a také jeho směrová stabilita a komfort pérování jsou více než dobré.
Zcela zvláštní péče byla věnována designu tohoto modelu. Felicia je obdařena velice útulným, ergonomicky řešeným interiérem. Tvůrcům Felicie se navíc podařilo vytěžit maximum: vůz je o 15 mm širší a o 40 mm delší než Favorit a nabízí dostatek prostoru pro cestující jak na předních, tak na zadních sedadlech. Také velikost zavazadlového prostoru doznala změn. Základní objem 272 l je možné ve velmi krátké době zvětšit na úctyhodných 976 l. Novinkou je také praktické otevírání pátých dveří z místa řidiče.
V době kdy v Ml. Boleslavi oslavují stoleté jubileum, představuje Škoda a.a.s., další nový model. Škoda Felicia Combi je určena především rodinám a podnikatelům .
Rok výroby 1994 - 1999 Charakteristika osobní a lehký užitkový automobil s pohonem předních kol Motor čtyřdobý, zážehový (1,3, 1,6), resp. vznětový (1,9 D), kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHV (1,3), resp. OHC (1,6, 1,9 D), umístěný napříč před přední nápravou s třícestným katalyzátorem výfuk. plynů (1,3, 1,6), resp. oxidačním katalyzátorem (1,9 D)
Zdvihový objem 1289 ccm (1,3) 1598 ccm (1,6) 1896 ccm (1,9 D) Výkon 40 kW při 5000 ot/min (1,3) 50 kW při 5500 ot/min (1,3i) 55 kW při 4500 ot/min (1,6) 47 kW při 4300 ot/min (1,9 D)
Maximální točivý moment 94 Nm při 3250 ot/min (1,3) 100 Nm při 3750 ot/min (1,3i) 135 Nm při 3500 ot/min (1,6) 124 Nm při 2500 až 3500 ot/min (1,9 D)
Převodové ústrojí převodovka v bloku s rozvodovkou a motorem Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 3855 x 1635 x 1415 mm Hmotnost pohotovostní 920 až 1020 kg celková 1370 až 1455 Max. rychlost 145 km/h až 160 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12 s až 17 s Spotřeba (90 km/h ? 120 km/h ? město) 4,3 - 6,1 -6,3 litru/100 km (1,9 D) až 5,9 ? 7,6 ? 8,7 litru/100 km (1, Karoserie celokovová, samonosná, Felicia ? pětimístný, pětidveřový hatchback Poznámka vozy s motory 1,6 a 1,9 D vyráběny od roku 1995 Vyrobeno kusů 523755
ŠKODA FELICIA KITCAR
Rok výroby 1996 - 1999 Charakteristika závodní automobil Motor čtyřdobý, kapalinou chlazený, řadový čtyřválec s rozvodem OHC, umístěný napříč před přední nápravou, skloněný o 15° vpřed
Zdvihový objem 1597,7 ccm Výkon 132 kW při 7000 ot/min Maximální točivý moment 190 Nm při 5500 ot/min
Převodové ústrojí šestistupňová převodovka bez synchronizace řazení převodových stupňů Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 3855 x 1705 mm Hmotnost 880 kg Max. rychlost - Zrychlení z 0 na 100 km/h - Spotřeba - Karoserie samonosná, ocelová karoserie Vyrobeno kusů 0
ŠKODA OCTAVIA(nový typ)
Rok výroby 1996 - 1999 Charakteristika osobní automobil s pohonem předních kol Motor čtyřdobý, zážehový (1,6 1,8), resp. vznětový (1,9 D), kapalinou chlazený, řadový čtyřválec OHC, umístěný napříč před přední nápravou s třícestným katalyzátorem, resp. oxidačním katalyzátorem (1,9 D) Zdvihový objem 1595(1,6)-1896 ccm (1,9D) Výkon 55kW (1,6MPI) - 92kW (1,8 20V) Maximální točivý moment 135Nm při 3200 (1,6) 170Nm při 4100 (1,8) Převodové ústrojí mechanická plně synchronizovaná pětistupňová s přímým řazením/na přání automatická (pouze u vozů s motory 1.6/74 kW a 1.8 20V/92 kW): čtyřstupňová s funkcí fuzzy logic Podvozek bezrámová konstrukce Celkové rozměry 4511 x 1731 x 1429 mm Hmotnost pohotovostní 1160 až 1295 kg Max. rychlost 161 km/h až 201 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s až 18,3 s Spotřeba (90 km/h ? 120 km/h ? město) 3,8 - 5,0 - 5,7 litru/100 km (1,9TDI) až 6,1 - 7,7 - 9,7 litru/100 km (Karoserie pětidvéřová pětimístná dvouprostorová samonosná ocelová, plně pozinkovaná Vyrobeno kusů 77643
ŠKODA OCTAVIA WRC
Rok výroby 1999 - 1999 Charakteristika závodní automobil Motor motor 2.0 20V Zdvihový objem 1999 ccm Výkon 221kW při 6250 ot/min Maximální točivý moment 501 Nm při 3250 ot/min Převodové ústrojí převodovka sekvenční šestistupňová Podvozek bezrámová konstrukce
Celkové rozměry 4511 x 1770 x 1429 mm Hmotnost 1240 kg Max. rychlost - Zrychlení z 0 na 100 km/h - Spotřeba - Karoserie pětidvéřová pětimístná dvouprostorová samonosná ocelová, plně pozinkovaná, vyztužená Vyrobeno kusů 7
ŠKODA FABIA
Fabia je vnimana jako prima nastupkyne Felicie, ktera v nasi zemepisne sirce ztelesnuje typ rodinneho vozu, ackoliv na zapad od nasich hranic je vnimana spise jako druhe auto do rodiny. Z naseho pohledu budou tedy na uzitne vlastnosti Fabie kladeny daleko vetsi naroky, nebot auto by melo bez problemu odvest z vikendu celou rodinu.
Pokud se o automobilu rekne, ze ma nezamenitelny design, zni to trochu jako klise. Faktem ovsem je, ze si Fabii nespletete s zadnym jinym autem. Jejim tvurcum se podarilo vytvorit originalni dilo, kteremu jasne dominuje solidnost. Narozdil od seriozni predni masky Octavie, se Fabia navic skutecne usmiva, i kdyz k usmevu pouziva zasadne jen predni naraznik ve tvaru pismene U - ostatni partie zachovavaji prisny "pokerface".
Svetlomety maji cirou optiku, mlhovky integrovane v narazniku jsou pouze vysadou drazsich verzi. Predni cast vozu je obecne shledavana velmi podarenou, nebot i pres zachovani dominantni a trochu usedle mrizky chladice, pusobi velmi dynamicky. Solidne az konzervativne se jevi Fabia z boku - velkou zasluhu na tom maji i jednotlive detaily, vcetne klik dveri.
Zadni partie vozu je prijimana trochu s rozpaky - narozdil od robustniho predku je Fabia zezadu opticky subtilnejsi a na tento nepomer je treba si chvili zvykat. V teto souvislosti bude jiste zajimave sledovat, jak se zadek auta promeni u pripravovane verze kombi, resp. sedan.
Zatimco zrcatka v barve karoserie ma pouze spickova verze, lakovane narazniky, jakozto i sterac s ostrikovacem zadniho skla maji vsechny vozy bez vyjimky. Ve srovnani s Felicii je Fabie na zadnich sedadlech o dva a pul centimetru uzsi, pro hlavu je tu vsak o vic jak centimetr vice mista a stejne tak kolena maji k dispozici o pul centimetr vice prostoru.
Vyborne autoradio s prehravacem kazet pripadne kompaktnich disku, jez tvori dominantu stredove konzole, je treba si zvlast objednat, vyhrivana predni sedadla jakozto i automaticka klimatizace jsou bez priplatku pouze u nejdrazsi verze, cteci lampicka vpredu chybi naopak pouze u verze zakladni.
Elektricka a vyhrivana zrcatka jsou opet pouze pro nejdrazsi Fabii, kompletni elektricka okna rovnez. Chudsi verze ma elektriku pouze vpredu, u nejchudsi musite vsechna okna otevirat rucne. Krome toho se u ni misto varovnych svetel na vnitrni strane prednich dveri setkate pouze s odrazkami. Nejchudsimu provedeni Klasik je uprena i dalsi vymozenost - vyskove stavitelne sedadlo ridice - za pomoci velmi prakticke paky si vhodnou polohu jednoduse "napumpujete."
Sdruzene kruhove pristroje pristrojove desky jsou prevzaty z vetsi Oktavie, palubni pocitac umi spocitat nejen prumernou a okamzitou spotrebu, ale i dojezd vozu na zbyvajici palivo. Vyjimku tvori pouze schranka pod volantem, odkladaci prostory v sousedstvi radici paky, u nekterych verzi i pod sedadlem a tradicni schranka pred spolujezdcem, jez je, u vozu vybaveneho klimatizaci, zvlast ochlazovana.
Pro prepravu mensich predmetu slouzi v zavazadlovem prostoru prakticka sitka. Ve srovnani s Felicii je zakladni objem kufru, jez cini 260 litru, o 12 litru skromnejsi. Jeho pristupnost je vsak znatelne vyssi ? zatimco spodni hrana kufru u Felicie je 65 centimetru nad zemi, Fabie ji ma o 5 centimetru nize.
?Esdeicko? je nenarocny, spolehlivy a velmi usporny motor, jenz sice nevynika brilantnimi vykony jako preplnovana verze TDI, ale pro jeho volbu mluvi podstatne nizsi porizovaci cena.
Fabie se velmi dobre ovlada, citlive brzdi, razeni je vcelku presne, i kdyz u testovaneho vozu tu a tam vyjimka potvrzovala pravidlo. Motor SDI sice nema patrit k dominantni vybave produkovanych vozu - zde ma jasne prevladat dvouventiliova ctrnactistovka vlastni vyroby- ale vzhledem k jeho mimoradne uspornosti a stale se zvysujicim cenam pohonnych hmot, by zajem o nej mohl prekonat ocekavani.
S ?esdeickem? se totiz mimo mesto da jet bez problemu pod pet litru nafty na 100 kilometru, po meste se spotreba vetsinou nevysplha vyrazne pres sest litru - a to je argument, ktery bude stale vice nabyvat na vyznamu. Zakladni cena Fabie s motorem 1.9 SDI je 339.900.
|
|